Marka için logo bir çeşit temsildir. Markanın kendini tüketiciye sürekli olarak ve bir kısayol tuşu gibi gösterme şeklidir. Marka ürünlerinin ya da hizmetlerinin üzerinde bulunan logo markanın kendine has ve özgün olan tanıtımıdır. Kurumsallaşma yolunda logonun büyük önemi olmakla birlikte kurumsallaşma sonrasında da logo ile tanıtımları arttırmak mümkündür. Sağlıklı bir logo tasarımı markaya oluşturulduğu ilk andan itibaren olumlu katkılar sağlar.
Logo, marka kimliğinin oluşturulmasında başlarda bir araç sonralarda ise gösterge haline gelir. Kurumsal kimlik oluşturmanın yanında markanın kendine özgün bir şekilde serbest pazarda var olmasını da sağlar. Marka için logo tasarımının önemi logonun amacından geçer.
Logo Amacı Nedir?
Logonun amacı, belirli bir marka ya da firmanın basit birkaç harf ya da tasarım ile görünür hale gelmesini sağlamaktır. Bir sembol ya da sembol grubu ile markayı anımsatabilen logolar hem marka görünürlüğünü hem de kurumsallığı arttıran yardımcılardır.
Logonun önemi markayı özgünleştirmesinde ve kurumsallaştırmasında gizlidir. Bir markanın kendine has görüntüsünü oluştururken logodan faydalanması aslında büyük bir tanıtım aracı oluşturması ile ilişkilidir. Bilinen giyim markalarından biri olan Nike firmasını düşünün.
Nike markasının çoğu zaman ayakkabılarında sadece logosunu ekleyerek gerçekleştirdiği tasarımlar onun marka gücünü de ortaya koyar. Markanın bu denli güçlü olması beraberinde adını yazmasına gerek olmadan sadece logosu ile markasının tanıtımını yapabildiğini gösterir. Etkili bir logo tasarımı bu denli büyük faydalar sağlayabilir.
Logo Seçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler
• Yazı fontu kullanılıyorsa okunaklı bir font tercih edilmelidir.
• Tasarım gerçekleştirilen sektör ile uyumlu nitelik taşımalıdır.
• Logo tasarımında 3’ten fazla renk kullanılmamalı, renk cümbüşünden kaçınılmalıdır.
• Logo tasarımı itibariyle markanın içinde bulunduğu sektör hakkında ipuçları sunmalıdır.
• Tasarım tamamen özgün olmalıdır. Başka hiçbir marka hakkında izlenim oluşturmamalıdır.
• Tasarım hukuki bağlamda tescile konu olmayacak şekilde oluşturulmalıdır.
• Logo akılda kalıcı olmalıdır.
• Logoya uygun slogan hazırlanmalıdır. Logo ile kurulan bağlantı kurumsal bir görüntü için olumlu sonuç verir.
• Logo tasarımının dünya genelinde nasıl değerlendirilebileceği tespit edilmelidir. Farklı ülkelerde olumsuz değerlendirilen kullanımlar dış ticaret hacmini olumsuz etkiler. (Bu noktada bir bisküvi markası olan Negro örneğini inceleyebilirsiniz.)
• Logoda üçten fazla renk kullanılmamalıdır.
• Logonun kullanılabilecek her türlü boyutta tasarlanması gerekir. Büyük afişlerden küçük kartvizitlere kadar çeşitli kullanım alanları olacağından logonun uygun boyutlarda tasarlanması gerekir.
• Logoda sadelikten yana olun. Sadelik daha akılda kalıcı bir logo oluşmasına olanak tanır.
İyi Bir Logo Tasarımı Hangi Özelliklere Sahiptir?
• Sade ve akılda kalıcıdır.
• Başka hiçbir markanın logosuna benzerlik göstermez.
• İlk bakışta marka hakkında fikir verir.
• Markanın görünürlüğünü arttırmaya yardımcı olur.
• Markanın tanıtımını olabilecek her türlü alanda yapmaya uygundur.
• İçerisinde bulundurduğu yazı fontu okunaklı ve açıktır.
• Donuk ve silik tarzlardan uzak canlı ve görünür, dikkat çeken bir yapıya sahiptir.
• Uyumlu renklerden oluşur.
• Markanın ismi uzunsa bu ismin kısaltmasını barındırarak marka bilinirliğini arttırabilir.
• Anlam bakımından başka hiçbir markayı anımsatmaz.
• Evrensel bir nitelik taşır.
Bir Ürünün Logosunun Olması Nasıl Bir Avantaj Sağlar?
• Bir logoya sahip olmak marka tanınırlığını arttırmanıza yardımcı olur.
• Kaliteli bir logo daha profesyonel bir görüntü ortaya koyar. Logo kurumsal kimlik için adeta bir temsilcidir.
• Logo şirketin ya da markanın karakterini yansıtır.
• Etkili bir logo tasarımı markanın ön plana çıkmasına yardımcı olur.
• Logo kullanmak markanın tüketici gözündeki ürün güvenilirliğini arttırır.
• Başarılı bir logo marka tanıtımlarının çok daha kolay amacına ulaşmasına olanak tanır.
• Logo tutarlılığın ve devamlılığın hayat bulmuş halidir. Logosu olan firmalar istikrarını tüketicisine doğrudan gösterir.
• İyi bir logo ile online görünürlük çok daha kolay arttırılabilir.
• Marka bilinirliği yüksek olması halinde logo güveni de temsil eder.
Ürünlerinde Logo Kullanmayan Marka Var Mıdır?
Logo ve marka oluşturmak kurumsal bir görüntüye sahip olmak için şarttır. Markaların ürünlerinde herhangi bir logo kullanmamaları halinde aslında marka isimlerini yazdıkları puntolar bile onlara has bir logo tasarımı haline gelebilir.
Ürünlerinde logo kullanmayan markalar yoktur. Öte yandan günümüzde bu durum tam tersi yönde ivme kazanmaktadır. Yakın zamanda MasterCard logosunun altında yazan MasterCard yazısını kaldırarak sadece logosu ile hizmet vermeye başlamıştır.
Logo bilinirliği yüksek olan Nike gibi birçok marka da böyle uygulamalar yapabiliyor. Uzun lafın kısası bütün büyük markalar logoları ile bilinir. Logo bilinirliği ve kurumsallığı etkileyen bir uygulamadır.