Hedef kitle, herhangi bir markanın veya ürünün mesajını iletmek veya satış yapmak istediği topluluktur. Hedef kitle analizi ise; satılacak olan bir ürünün veya hizmetin kimlere pazarlanacağı hakkında toplanan istatistiksel bilgilerin bütününe verilen isimdir. Hedef kitle tanımı bu şekilde yapılabilir. Pazarlama stratejisi yaparken ürünü veya hizmeti en etkili biçimde ulaştırma, daha fazla geri dönüşüm alma ve daha az bütçe ile kitleye ulaşma hedeflenmektedir. Hedef kitlenin doğru belirlenmesi ile strateji hedefine ulaşacaktır. Bunun için hedef kitle belirleme aşamalarını rasyonel yönetmeniz gerekmektedir.
Sosyal medya pazarlaması yapan kişiler, reklam verdiklerinde karşılarına ‘’Hedef kitle’’ seçme ekranı çıkacaktır. Hedef kitle bölümünde nelere dikkat etmeniz gerektiği de anlatılacaktır;
Hedef Kitle Nasıl Belirlenir?
- Markanızı veya ürününüzü analiz edin.
- Dijital pazarlamadaki amacınızı ortaya koyun
- Hedef kitlenizi belirleyin
- Hedef kitlenizi analiz edin
- Pazarlama stratejinizi belirleyin.
Hedef kitle belirleme aşamaları ile satış yapabileceğiniz kitleyi belirleyebilirsiniz. Hedef kitleyi tanımak, satışınızı veya marka bilinirliliğinizi önemli ölçüde arttıracaktır. Dilerseniz, aşamaları biraz daha açalım;
1.Markanızı Veya Ürününüzü Analiz Edin
Markanızın veya ürününüzün amacını, teknik bilgilerini, gereksinimlerini ve vaadlerini iyi bir şekilde belirlemeniz ve öğrenmeniz gerekiyor. Ürün hakkında bütün ayrıntılara hakim olmadan hedef kitle belirleme stratejisi uygulayamazsınız. Ürün kimlere hitap ediyor? Erkek mi yoksa kız mı? Hangi yaş aralığına uygun? Sosyoekonomik açıdan hangi gruplara uygun? Gibi soruların cevabını vermeniz gerekiyor.
2.Dijital Pazarlamadaki Amacınızı Ortaya Koyun
Dijital pazarlama birçok amaçla yapılabilir. Örneğin, satışları arttırmaya yönelik, marka bilinirliğini arttırmaya yönelik veya takipçi kazanmak amacı ile çalışmalar yapmak isteyebilirsiniz. Bu aşamada hedef kitleyi neden belirliyorsunuz, amacınız nedir? Karar verin.
3.Hedef Kitleniz Belirleyin
Hedef kitle analizi yapmak için şu kriterleri yazıp cevaplamalısınız;
- Yaş
- Cinsiyet
- Medeni durum
- Eğitim durumu
- Meslek
- Demografik özellikler
- Sosyo-ekonomik durum
Ürünü kimler alabilir, ürün hangi yaşlara hitap ediyor, ürünüm hangi cinsiyete daha uygun, ürünüm bekarlara mı yoksa evlilere mi uygun, hangi meslek grupları ürünüme ilgi gösterebilir, hangi bölgeden insanlar benim ürünüme ilgi gösterebilir, toplumun hangi sınıfı benim ürünüme ilgi gösterebilir? Bu soruların cevabını vermeniz gerekiyor.
Instagram hedef kitle analizi yaparken lokasyon ayarlarını, sosyo-ekonomik durum olarak daha üst düzey olan bölgelere yapabilirsiniz. Örneğin, İstanbul’da lüks tüketim malı satan bir firma Beylikdüzü’nü hedef alarak bir reklam stratejisi belirleyebilir.
Buna alternatif olarak eğer fiziksel olarak bir bölgede mağazanız varsa o bölgeye yakın reklam gösterimleri yapabilirsiniz. En düşük bütçe ile en iyi şekilde yararlanmak istiyorsanız hedef kitlenizi iyi tespit etmeniz gerekir.
Örnek Vaka İnceleyelim;
Örneğin, lise kitabı satan bir işletmeniz var. Neler yapmanız gerekir?
- Yaş: 13 – 18
- Cinsiyet: Kadın ve Erkek
- Medeni durum: Bekar
- Eğitim durumu: Lise
- Meslek: Öğrenci
- Demografik özellikler: Liselerin fazla bulunduğu, genç nufüslu bölgeler.
- Sosyo-ekonomik durum: Bütün sosyo-ekonomik durumlar uygundur.
Hangi kanallardan reklam vermeniz gerekir?
Instagram, Facebook, Google ve lise eğitimini konu edinmiş web siteleri.
4.Hedef Kitlenizi Analiz Edin
Hedefe odaklı bir analiz ypamak istiyorsanız sadece kitlenin özellikleri yetmeyebilri. Bunun yanı sıra şu soruları da cevaplamalısınız;
- Zorluklar – Kitle en fazla hangi sorunlarla karşılaşıyor?
- Hedefler – Kitle ne istiyor? Neyi başarmak istiyor?
- Psikografikler – Bireylerin nitelikleri neler?
- Demografi – Hedef kitle ile ilgili istatistiksel demografik veriler neler?
- Satın alma süreci – Kitle satın almaya karar verirken nasıl bir tutum sergiliyor?
- Etkilendikleri kaynaklar: Kitle bir ürünü veya hizmeti satın almadan önce hangi mecralardan etkileniyor ve sizinle hangi mecralarda karşılaşıyor.
5.Pazarlama Stratejinizi Belirleyin
Hedef müşteri kitlesi belirlendikten sonra veriler sonucunda pazarlama stratejisi belirlenmelidir. Kitlenin yaşına ve sosyo-ekonomik durumuna göre hangi sosyal medya aracını, nasıl bir dille kullanacağınızı ya da hangi reklam türleri ile kullanıcıların karşısına çıkacağınızı belirlemeniz gerekir. Pazarlama stratejiniz; müşterim neredeyse ben oradayım mantığı ile ilerlemeli.
Yanlış Hedef Kitle Seçimi Nelere Yol Açar?
Yanlış hedef kitle seçimi; gereksiz yere zamanınızın ve paranızın tükenmesine neden olur. Bunun yanı sıra enerjinizin azalması ve olumsuzluk havası da olabilir.
Hedef Kitle Davranışlarını Etkileyen Grupsal Faktörler
- Sosyo-ekonomik durum – sosyal statü
- Kültür
- Grup etkileri; aile, özenilen gruplar, danışma grupları, kaçınılan gruplar, bağlantılı gruplar, reddedilen gruplar.
Hedef Kitle Grupları Nelerdir?
- Rakipler
- Hizmet sağlayanlar
- Müşterileriler
- Yerel yönetimler
- Düzenleyici ve denetleyiciler
- Kamu yönetimi
- Siyasal partiler
- Medya
- Uluslararası örgütler
- Sivil toplum örgütleri
- Çıkar sahipleri
- Çalışanlar
- Bayiler
- Mağaza sahipleri ve ortakları
- Toplumsal çevre
Hedef Kitle Adı Nedir Instagram?
Instagram’da hedef kitle adı, hedef kitlenize vermeniz gereken adı belirtir. Örneğin, bir reklam çalışmasına başlamadan önce Hedef Kitlem 1 adında başlık vererek hedef kitlenizi belirleyebilirsiniz.
Hedef Kitlenin Demografik Özellikleri Nelerdir?
Hedef kitlenin demografik özellikleri denildiğinde hedef kitlenizin lokasyonunu yani yaşadığı yeri tespit etmeniz gerekir. Sosyo-ekonomik açıdan ürün ve kitle karşılaştırması yaparsanız, yaş, cinsiyet, meslek, eğitim durumu, medeni hali gibi detaylara hakim olursanız hedef kitlenin demografik özelliklerine kolayca ulaşabilirsiniz.