Native reklam diğer bir adı ile yerel reklam, web sitelerinin tasarıma göre şekil alabilen, yüksek performans sağlayan, kullanıcıyı sıkmayan, dayatma duygusu hissettirmeyen ve içerik ile otomatik olarak eşleşen reklam biçimidir. Native reklam türü içeriğe uyumlu olduğu için reklam olarak hissedilmeye bilir, bu nedenle de harekete geçirebilir. Bu reklam türünde, web sitenin işlevine göre doğal görünümde reklamlar gösterilmektedir. Yazılı, görsel, makale veya görüntülü bir şekilde reklam gösterimi olabilmektedir. Büyük sosyal medya platformlarının ve diğer reklam verenlerin native reklamları tercih etme amacı ‘’Uyumluluk’’tur. Örneğin, ayakkabı videosunda ayakkabı reklamı çıkması veya telefonda sitenin durumuna göre sitenin biçimsel olarak karşınıza çıkması.
Örnekler:
- Google feed reklamları.
- Arama ve tanıtılan listeler (Google).
- İçeriklerde gördüğünüz içerik önerileri (İçerik gibi gösterilir ancak reklamdır).
- Facebook akışında ilgili sayfada ilgili bir ürünün çıkması vs.
Native Reklamın Avantajları Nelerdir?
- Dayatma hissiyatı uyandırmadan, tatlı bir şekilde mesaj verir.
- Her platformda görülebilir ve ölçülebilir.
- Reklamlar içeriklerle uyumlu olduğu için reklam hissiyatı vermez.
- Geleneksel banner reklamları ile kıyaslandığında iki kat daha fazla marka tanınırlığı sağladığı tespit edilmiştir.
- Kullanıcılar geleneksel reklamlardan daha çok doğal reklamlara rastlamaktadır.
- Müşteriler geleneksel reklamlar yerine yerel reklamları gördüğünde satın alma ihtimali daha yüksek olmaktadır.
Native Reklamın Özellikleri
- Hedef kitle ile firma arasında direkt etkileşim sağlar.
- Doğal bir akış yarattığı için hedef kitle üzerinde dayatma duygusu uyandırmaz, normal bir içerik gibi okunur veya izlenir.
- Ürün, hizmet ve marka hakkında müşteriyi sıkmadan bilgi verir.
- Reklam engelleme araçlarına yakalanmaz.
- Reklam havasından uzak tutulan planlanmış bir reklamdır.
- Farklı platformlarda kullanılabilir, kullanıcılar tarafından paylaşılabilmesi internet ortamında yayılmasını ve erişilmesini yükseltir.
Native Reklam Nasıl Yapılır?
Doğal reklamcılığın yapılışında en temel faktör firma tarafından oluşturulan ürün ya da hizmet tanıtımları ile ilgili içeriklerin reklam havası yaratmaması ve müşteriyi bilgilendirmesidir. Marka veya firmanın oluşturduğu bu içeriklerin ise hedef kitlenin girdiği sitelerin arayüzü ve mevcut fonksiyonlarına eklenerek reklamın doğal görünmesini sağlamaktadır. Oluşturulacak paylaşımın tam olarak site diline, hedef kitlesine ve yayın yapılan konularına uygun hazırlanması doğal durmasına yardımcı olacaktır. Yani içerikler, web sitelerde normal bir içerikmiş gibi algılanmalıdır. Genel olarak Native Advertising modelinde farklı platformlardaki içerik ve videoların içerisine ürün yerleştirme şeklinde yapılmaktadır.
Native Reklam Örnekleri
Slate (bir internet gazetesi) ve Wells Fargo (Amerikan bankası) içerik iş birliği yaparak banka için profil oluşturup görme engelli öğrencilerin bulunduğu gerçek bir beatbox sınıfı kuruyor. Öğretmenlerin yardımıyla müzik aletleri çalan ve beatbox yapan görme engelli gençler Wells Fargo’nun sponsorluğunda doğal reklam hazırlamışlardır.
Bir diğer örnek olarak SB Nation ile Nike’ın anlaşmasını gösterilebilir. SB Nation (spor sitesi) ve Nike’ın yaptığı NFL adlı Amerikan futbol takımı oyuncularının bulunduğu reklamda, lise yıllarına dönen 6 sporcunun gençlere tavsiye vermesini anlatmaktadır. Bu reklamla birlikte hem gençleri kamçılamışlardır hem de marka bilinirliklerini artırmışlardır.
Doğal Reklam Türleri Nelerdir?
Sponsorlu İçerik: Yer aldığı mecranın doğasına uygun olarak kullanılan, mecraya özel hazırlanan içeriktir. Sosyal medya platformlarına ikincil bir kullanım ile önümüze çıkar ve direkt kullanıcı ile iletişime geçmeyi hedefler. Dailymotion, Yahoo gibi mecralarda ve sosyal medya uygulamalarında karşı karşıya geldiğimiz sponsorlu video ve içerikler bu kullanım türüne örnektir. Bunun yanı sıra arama motorlarında gördüğümüz, arama sonucuna göre önerilen sponsorlu sonuçlar da bu reklam türüne aittir.
Önerilen İçerik: Öneri widget’ları, pazarlama kanallarını büyütmeye uğraşan reklam verenler tarafından seçilen ve yükselen bir kategoridir. İçerik önerisinde bulunan bu widget’lar, web sitelerin trafiklerini yönetmektedir. Kullanıcılar, içeriklere yönlendiren öneri widget’lar ile reklamları görmektedir. Outbrain, Taboola ve Disqus en fazla kullanılan öneri widget’larıdır.
Öne Çıkarılan Listeler: Bu listeler doğrudan etkileşim reklamları arasında yer almaktadır. Kullanıcının arama tecrübesi ile bütünleştiği için arama motoru reklamlarıyla benzerlik göstermektedir. Fakat bu reklamlar ayrı bir kategori olarak kabul edilmektedir. Bunun nedeni geleneksel içeriğe sahip olmayan sitelerde yer almalarından kaynaklanmaktadır. Bu reklam türü, Amazon, Hepsiburada gibi alışveriş sitelerinde görülebilmektedir.